Cozumel, Mexico

4 maart 2011 - Cozumel, Mexico

Na eerst lekker uitgeslapen te hebben tot 8 uur en een fris ontbijtje te hebben genuttigd hebben we ons klaar gemaakt om rond negenen van boord te gaan in Cozumel, een eiland voor de kust van Mexico. Na door de gebruikelijke winkeltjes aan het einde van de pier te hebben gelopen en een beach-tas voor de handdoeken en snorkeluitrusting te hebben gekocht zagen we tot onze grote verwondering een gratis shuttle naar onze eerste bestemming van deze dag: Discover Mexico.

Discover Mexico is een soort van Mexicaans Madurodam, waar we door een park liepen met alle belangrijke gebouwen in Mexico. Het meest indrukwekkende waren toch wel de Maya en Azetekentempels. Voor ons reden genoeg om toch serieus een vakantie Mexico in te gaan plannen. Ook hebben we een introductiefilm over Mexico gezien en een tentoonstelling met prachtige kleurrijke kunstvoorwerpen. Wat een kleurenpracht in fraaie beeldhouwwerken en gewoven doeken. Je keek je ogen uit!

Vandaar hebben we een taxi genomen naar een natuurpark Chankanaab, waar ik zelf verwacht had dat het er hartstikke druk zou zijn, maar wat ontzettend meeviel. Het is een schitterend verzorgde attractie met dolfijnen, zeekoeien (niet gezien overigens), zeeleeuwenshow en een strand met snorkelmogelijkheden. Dat snorkelen begon meteen al goed, want al bij de trap het water in zag je de vissen al zwemmen. En niet van die kleintjes zeg. Direct in het begin zwommen al joekels van zo´n 30-40 centimeter. Tot grote verbazing vond Engelien het zelfs mooi (vanaf de kant natuurlijk). Het water was wel een stuk kouder dan in Honduras, maar gelukkig niet zo zout als in Grand Cayman. Raar dat dat zo verschilt, terwijl het toch eigenlijk hetzelfde water is uit de Mexicaanse Golf. Toch was de koude de oorzaak dat Kiki na een klein half uurtje er weer uit ging en verder lekker heeft liggen lezen in haar boek. Ik heb nog even doorgezwommen en ben er na de lunch ook nog even in geweest. Prachtige vissen met schitterende kleuren en heel mooi waaierkoraal. Jammer dat af en toe er een wolk voor de zon trok, want dan is het toch meteen een stuk minder kleurrijk onder water.

Ik had een creditcard meegenomen en niet zo heel veel cash, maar dat bleek niet zo´n goede keuze te zijn geweest, want ik wist natuurlijk niet de pin van mijn Nederlandse creditcard. En die bleek je dus nodig te hebben om met je creditcard met chip te kunnen betalen. Vandaar dat ik dus na de lunch met de manager in de clinch moest om een oplossing te verzinnen voor het betaalprobleem. Gelukkig kwam ik een stel van de boot te gen waar ik tegen aanhad zitten praten tijdens het wachten op de tender gisteren en die wilden me wel de 25 dollar lenen. We hadden ook nog een akkefietje met de verhuur van de zwemvesten die verplicht waren. Bij het dichtstbijzijnde strandtentje bleek je deze voor 5 dollar per stuk te kunnen huren, maar na enige verontwaardiging van mijn kant kreeg ik te horen dat ik ze een stukje verderop na vertoon van mijn ID-kaart gratis mee kon krijgen. Dat maar gedaan dus…

Ook nog kennis gemaakt met een ander Nederlands stel waarvan de vrouw ook ineens het water niet meer in durfde, terwijl ze een vakantie eerder nog had gedoken en deze vakantie ook met de roggen had gezwommen. Maar nu waren de vissen bij het trapje toch de aanleiding om er niet in te durven. Later kwam ze toch nog triomfantelijk vertellen dat ze er toch in geweest was. Met hen hebben we toen de taxi gedeeld terug naar de pier.

Nog een berichtje uit de ziekenboeg: Kiki heeft keelpijn en spierpijn van de Maya-tempel beklimmen en snorkelen zonder flippers, Engelien voelt zich ook nog steeds niet helemaal happy en heeft nu flinke verbrandings verschijnselen door de zon. Alleen ik lijk me er goed doorheen te slaan, met alleen wat spierpijn van het lange snorkelen en crawlen wat ik natuurlijk weer moest doen (maar wat wel weer lekker was om te doen).

Morgen een dag op zee om dan zondag aan te komen in Miami. Waarschijnlijk gaan we dan de Zoo bekijken (een van de mooiste van de States) om daarna door te rijden naar Key Largo.